Paine de casa

340

 

Paine de casa

Preparare15 mins
Timp de gătire1 hr 10 mins
La crescut2 hrs
Timp total3 hrs 25 mins
Fel de mâncare: aperitiv
Bucătaria: Romaneasca
Cuvânt cheie: paine de casa, paine la cuptor, paine proaspata
Porţii: 1

Echipament

  • Cuptor

Ingrediente

  • 700 g faina 650
  • 500 ml apa rece
  • 6 g drojdie proaspata
  • 15 g sare
  • 60 ml apa rece

Mod de preparare

  • Intr-un pahar amestecati drojdia cu sare si apa. Lasati 5 minute sa se topesca.
  • Intr-un castron mare puneti faina, apa, drojdia din pahar.
  • Amestecati bine pana se formeaza o coca lipicioasa si acoperiti cu un prosop sau folie. Lasati la crescut o ora. Se lasa la temperatura camerei.
  • Dupa o ora scoateti coca din caston, puneti-o pe o suprafata plana, presarata cu faina si framantati. Mai adaugati faina daca este nevoie.
  • Acoperiti si mai lasati o ora la crescut.
  • Cuptorul se incinge la 260 de grade celsius si tava pentru copt se pregateste cu hartie.
  • Cand coca a crescut destul, se scoate din castron pe suprafata plana si i se da o forma rotunda.
  • Puneti painea in tava si dati-o la cuptor 45 de minute.
  • Cand painea este gata, se scoate si se acopera cu un prosop si se lasa la racit.
  • Pofta buna!

Paine de casa o reteta simpla si cu putine ingrediente. Putine bucate sunt mai bune decat o paine de casa calda, proaspata, facuta de noi.

Stiati ca…

Romanii sunt cei mai mari consumatori de paine din UE. In medie, un roman mananca aproximativ 320 de paini pe an.

Suntem urmati de ciprioti, care consuma 74 de kilograme de paine pe an, si de belgieni, cu 67 de kilograme. Mancam insa de doua ori mai multe franzele decat danezii si de aproape sapte ori mai multe decat britanicii. Englezii consuma aproape 50 de paini pe an.

Stam insa mai bine decat in perioada comunista. In 1989, un roman manca peste 430 de paini intr-un an, adica 130 de kilograme. Asta inseama ca in doua decenii am redus cu un sfert consumul de paine.

In dieta omului modern painea nu numai ca nu mai constituie un aliment de baza, dar este intens „demonizata” prin curentele nutritionale sarace in carbohidrati, regimurile dezechilibrate de slabire si moda alimentelor fara gluten. Astfel, de la „painea noastra cea de toate zilele” a devenit alimentul responsabil pentru toate kilogramele si centrimetrii din talie in plus, pentru epidemia de diabet, de dislipidemie si hipertensiune arteriala cu care ne confruntam in prezent.

In ceea ce priveste recomandarile nutritionale pentru o dieta echilibrata, painea trebuie si poate face parte din alimentatia noastra zilnica daca ne respectam organismul adoptand un stil de viata activ si respectam portiile prestabilite.

Asta este o veste buna!

 

Close

AtlasCulinar © Copyright 2020. Toate drepturile rezervate.
Close