Jumari si untura de porc – reteta simpla

479

 

Jumari si untura de porc, reteta simpla traditionala

Fel de mâncare: aperitiv
Bucătaria: Romaneasca
Cuvânt cheie: biscuiti cu jambon'biscuiti cu sunca, jumari de porc, jumeri, masa de Craciun, slana de porc, untura de porc, untura topita

Ingrediente

  • slana de porc
  • apa
  • sare
  • 1 ceapa alba

Mod de preparare

  • Puneti bucatile de slana intr-un vas incapator, sau galeata, cu apa rece si sare, pentru 2 ore. Slana se va curata bine, iar sarea va scoate tot sangele din ea. Schimbati apa de doua ori.
  • Luati fiecare bucata de slana in parte si taiati-o cubulete de 2-3 cm.
  • Indepartati soriciul daca doriti, nu este obligatoriu.
  • Pentru topire folositi un vas cu fund gros, cum ar fi ceaunul.
  • Umpleti vasul cu slana, si dati-l la foc mare.
  • Cand untura a inceput sa se topeasca, reduceti focul si amestecati des, pentru ca slana de porc sa se topeasca uniform.
  • Cu ajutorul unui polonic indepartati untura topita si transferati-o intr-o oala de inox.
  • Jumarile cand sunt gata, se scot si se pun la scurs intr-o sita. Presarati sare.
  • Repetati procesul pana la terminarea bucatilor de slana.
  • Untura topita se da prin strecuratoare pentru a indeparta bucatile ramase de jumari sau arsuri.
  • Dupa ce untura este strecurata, fiind inca calda dar nu fierbinte, puneti o ceapa taiata in doua in ea. Ceapa are rolul de a indeparta mirosul de prajeala.
  • Scoateti ceapa dupa o ora.
  • Astfel veti obtine o untura alba si fara mirosuri.
  • Untura se pastreaza in borcane, la rece.
  • Jumarile se servesc ca atare sau in mancare. Se pastreaza la frigider.

Jumari si untura de porc, reteta simpla traditionala romaneasca. Untura ramane alba, fina, fara gust de prajeala, iar jumarile crocante.

Tips!

  • Taie slana dupa cum doresti. O poti face bucati mai mici sau mai mari, ai grija insa sa nu arzi untura.
  • Cand scoateti cu polonicul untura topita din tuci, oala trebuie sa fie neaparat din inox, emailata sau lut. Evitati oalele  din aluminiu.
  • Cand adaugati o alta transa de slana la topit, lasati putina untura in ceaun.
  • Daca aveti multe jumari ce nu vor fi consumate imediat, le puteti pune la congelator. Acestea se vor dezgheata foarte frumos la frigider.
  • Daca optati pentru jumari cu sorici, acestea vor deveni foarte crocante. Nu iti face insa griji daca le vei folosi si la mancare. Soriciul prin fierbere se va umfla.
  • Este de preferat ca slana sa se topeasca a doua zi, dupa ce a stat la rece. Astfel jumarile se vor praji frumos si la fel.
  • Daca va este teama sa nu cumva sa ardeti grasimea adaugati si putina apa.
  • Este important sa strecurati untura inainte de depozitare. Resturile de la jumari nestrecurate pot, in timp sa duca la rancezirea unturii.

Cu totii stim ca untura de porc are beneficii surprinzatoare pentru sanatatea noastra.  Untura de porc a fost folosita in bucatariile din intreaga lume inainte de 1900. In ultimul timp aceasta a incetat sa mai fie folosita, deoarece se spune ca nu este benefica sanatatii.

Cred ca este momentul pentru a spune adevarul despre untura de porc, o grasime sanatoasa pentru gatit care merita sa revina in bucatariile noastre.

Este stabila la caldura

Cand vine vorba de determinarea stabilitatii unei grasimi, totul se rezuma la chimie. Compozitia unturii este de: 40% grasimi saturate, 50% grasimi mononesaturate si 10% grasimi polinesaturate. Procentul mare de grasimi saturate din untura protejeaza grasimile mono si polinesaturate de oxidarea la caldura. Din acest motiv untura de porc este excelenta pentru gatit si coacere.

Este bogata in vitamina D

Dupa uleiul de ficat de cod, untura de porc este cea mai bogata sursa de vitamina D. O lingura de untura contine 1000 UI vitamina D sau 500 UI/100 grame, care este solubila in grasimi. Din acest motiv are nevoie de acizi grasi ca sa fie absortita si utilizata in organism.

Este buna pentru inima

Bunicii nostri au consumat untura, unt si cu toatea acestea au prezentat rate extrem de mici de boli de inima. Atunci cand face parte dintr-o dieta sanatoasa nu va provoaca boli de inima.

Un studiu publicat in Jurnalul American de Nutritie, la care au participat peste 300.000 de persoane, arata ca nu exista dovezi pentru a spune ca riscul bolilor de inima creste odata cu consumul de grasimi saturate.

Untura este o sursa sanatoasa de colesterol

Aceasta se situeaza pe locul 18 in alimentele cele mai bogate in colesterol. Ca agent de vindecare in organism, nivelurile de colesterol cresc in perioadele de stres.

Studiile arata ca consumul de colesterol nu are o relatie cauza-efect cu nivelul de colesterol din sange. Acest lucru se datoreaza faptului ca organismul produce colesterolul de care are nevoie. Oferirea colesterolui din grasimi de buna calitate reduce povara asupra organismului de a produce colesterol.

Concluzii
  1. Evitati orice aliment cu reclama TV
  2. Evitati orice aliment pe care strabunicii tai nu l-ar recunoaste.
Close

AtlasCulinar © Copyright 2020. Toate drepturile rezervate.
Close